سياستمداري، سياسي كاري و سياست بازي

نويسنده: رضا سليماني

بر اساس يكي از تعاريف معروف، سياست را علم تدبير جامعه مي دانند و سياستمدار به كسي اطلاق مي شود كه بر اساس بايدها و نبايدهاي يك جامعه، براي امروز و فرداي مردم آن كشور، برنامه ريزي كند و سياسي كاري نيز اگرچه مذموم است، اما در جوامعي كه اصول ثابت و پايداري ندارند و نوع حكومت براي مسوولان آن مهم نيست، سياسي كاران، تنها بر اساس انگيزه هاي شخصي و دوام خويش به آن دست مي زنند. ولي سياست بازي با هر دو مقوله فوق الذكر، تفاوت از زمين تا آسمان دارد و كساني به آن اقدام مي كنند كه از الفباي سياست هيچ نمي دانند و تنها براساس اتفاقات سياسي به مناصب و مصادر رسيده اند. 

ادامه نوشته

سبدکالای حمایتی دولت


ما و محیط‌زیست

مهدی رحمانیان ( روزنامه شرق ) -  مساله محیط‌زیست در سه‌سطح قابل بررسی است؛ نخست از بعد ملی و حکومتی، دوم از بعد مردمی به‌طور عام و سوم سازمان‌های مردم‌نهاد یا همان ان‌جی‌اوها. در سطح نخست باید عزم و اراده ملی به امر محیط‌زیست به‌طور‌ عام و آلودگی‌های کنونی به‌طور خاص معطوف شود و این امر نیز نیازمند ارایه راهبردهای کلان و خرد در بخش‌های مختلف است.

ادامه نوشته

طلاق عاطفی؛ زجر مشترک زیر یک سقف

پارسینه/ الهام رشیدی:  زن در خود مچاله شده است و خوابیده، صورتش چنان درهم است که انگار کابوسی دردناک دارد خواب شبانه او را در هم می‌پیچد.در اتاقی دیگر مردی تنها در بستر رها شده است، چهره‌ه‌اش خالی از هر حسی است، انگار خوابش تهی از هر رویایی است.

گویا هیچ چیزی انگیزه‌ای برای  بیدار شدن و ادامه زندگی ندارد.دستانش را به هر طرف بچرخاند خالی است، کسی نیست که آغوش او را پر کند و مرد را به این فکر بیندازد که باید موجودی را که در آغوش گرفته خوشبخت کند.

نه زن و نه مرد هیچکدام دیگر تصمیم ندارند یکدیگر را خوشبخت کنند آنها مدت‌های زیادی است که در زیر یک سقف زندگی می‌کنند اما به یکدیگر کاری ندارند، آنها یکدیگر را دوست ندارند و اگر زیر یک سقف مانده‌اند برای این است که بچه یا بچه‌های آنها خانواده داشته باشند و از نعمت پدر و مار برخوردار باشند اما بچه‌ها همه چیز را می‌بینند، زندگی دردناک پدر و مادر خود را می‌بینند که چگونه بدون هیچ عشقی در کنار هم مُردن را تجربه می‌کنند.آنها می‌بینند که خانه آنها خالی از هر عاطفه‌ای است و حالا آنها می‌دانند که پدر و مادر آنها درگیر «طلاق عاطفی» شده‌اند.

پژوهشگران و جامعه شناسان بر این باورند که طلاق عاطفی از طلاق رسمی دشوارتر و آسیب زننده تر است.در این نوع طلاق هم زن و مرد و هم بچه‌ها بیشتر آسیب می‌بینند.این آسیب در آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد در آینده نه چندان دوری که بچه‌ها بزرگ می‌شوند و تهی از هر عاطفه‌ای به زندگی ادامه می‌دهند و گاه برای پر کردن خلا عاطفی خود به روابط نادرست پناه می‌برند و باز هم آسیب می‌بینند و یا برای فراموشی آنچه در خانواده دیده‌اند یا به مواد مخدر و یا به مشروبات الکی پناه می‌برند.

زن و شوهری که دچار طلاق عاطفی شده‌اند به انسان‌هایی افسرده تبدیل می‌شوند که توان زندگی ندارند آنها در ظاهر کارهای روزمره را انجام می‌دهند اما از زندگی لذت نمی‌برند.

لذت نبردن از زندگی بدترین تجربه‌ای است که یک آدم می‌تواند داشته باشد.این زن و مردها به تدریج به انسان‌های خاموشی تبدیل می‌شوند که مانند مردگان متحرک گاهی از نقطه ای به نقطه‌ای دیگر حرکت می‌کنند.

طلاق عاطفی اما چه هنگام شکل می‌گیرد؟ زمانی که زن و مرد دیگر نقطه تفاهمی با یکدیگر نداشته باشند.از یکدیگر آزرده شده باشند اما این آزردگی را بر طرف نکرده باشند.آزردگی زمانی به وجود می‌آید و دائمی می‌شود که بانک عاطفی یکی از طرفین و یا هر دو نفر به اندزه کافی پس انداز نداشته باشد.وقتی پس انداز عاطفی کافی باشد،‌

می‌توان در مواقع ضروری از آن برداشت کرد اما وقت این صندوق خالی است دیگر نمی‌توان از آن برداشتی داشت.بانک عاطفی زمانی اندوخته کافی دارد که هر روز به آن افزوده شود.محبت، صداقت، از خودگذشتگی و فداکاری اندوخته‌های این بانک است.وقتی زن و مردی برای هم به اصطلاح مایه می‌گذارند، اندوخته‌ها بیشتر می‌شود.اما گاهی این رفتارها یک طرفه می‌شود مثلا زن به مردش محبت می‌کند بدون این‌که محبت دریافت کند.

در مواقع لزوم به کمک او می‌آید و بی هیچ چشم ‌داشتی خلاهای شخصی و کاری او را پر می‌کند.در این شرایط زن هزینه کرده است و یک مرد هوشیار می‌داند که باید خیلی زود این هزینه را جبران کند.اگر نکند از اندوخته بانک عاطفی او کاسته می‌شود.

مرد و زن در زندگی بده‌ بستان‌هایی با هم دارند.باید دهنده و گیرنده هر دو هوشیار باشند و بدانند که باید به یک میزان برای هم خرج کنند.این خرج کردن اصلا مفهوم مالی ندارد.هر قدمی که زن برای مرد برمی‌دارد باید در آینده‌ای نه چندان دور جبران شود و بلعکس. باید هر دو مراقب بانک عاطفی خود باشند.

برای حفظ اندوخته این بانک باید گفتمان وارد محیط زن و شوهری شود.باید اختلافات و آزردگی‌ها به زبان آید و حل شود.اگر کدورت‌ها برطرف نشود به مرور طلاق عاطفی شکل می‌گیرد. اگر زن و مردی با هم گفتگو کنند و در اصل آینه هم باشند هیچ وقت دچار طلاق عاطفی نمی‌شوند.آینه چهره آدمی را همانگونه که هست نشان می‌دهد اما تخریب نمی‌کند.

وقتی زن و مردی با هم به اختلاف برمی‌خورند بهتز است با هم صحبت کنند، بگویند که دلخوری‌اشان از چیست، نقاط ضعف یکدیگر را آینه‌وار بهم نشان دهند و به رفع آن به هم کمک کنند.

در چنین شرایطی آزردگی برطرف می‌شود و دوستی و محبت در کحیط خانه جریان پیدا می‌کند اما اگر آزردگی‌ها برطرف نشود، کینه شکل می‌گیرد و کینه راه انتقام را باز می‌کند و در چنین شرایطی زندگی به میدان جنگ تبدیل می‌شود. بعد از مدتی طرفین خسته از جنگ هر کدام به پیله خود پناه می‌برند و با این توجیه که بچه‌ها پدر و مادر می‌خواهند در زیر یک سقف با هم زندگی دردمندانه‌ای را ادامه می‌دهند.

اما ایکاش به جای استفاده از این روش زن و مرد بانک عاطفی خود را هر روز بررسی کنند وببینند کدام‌یک برای دیگری بیشتر قدم برداشته است.این فاصله نباید به وجود آید و یا زیاد شود.اگر هر کدام بیشتر از دیگری فعالیت عاطفی از خود نشان دهد روزی فاصله زن و مرد آنقدر زیاد می‌شود که پر کردن آن دیگر کار راحتی نیست.

 زن و مرد باید منصفانه در کنار هم زندگی کنند، عدالت عاطفی زندگی را راحت‌تر و زبیاتر می‌کند و امنیت روانی به وجود می‌آورد.راه‌های یک طرفه معمولا به بن بست می‌رسد در یک رابطه هر دو طرف باید برا ی هم هزینه کنند.

اتفاق دوست‌داشتنی‌ یک کلاس+عکس

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس،‌مجله مهر نوشت: حدود 20 روز پیش بود که انتشار یک عکس از فداکاری یک معلم مریوانی، سروصدای خبری زیادی به پا کرد. «محمدعلی محمدیان» معلم کلاس دوم دبستان شیخ شلتوت شهر مریوان برای همدردی با «ماهان رحیمی» دانش ‌آموز سرطانی خود موهایش را تراشید. موهای ماهان  به علت عوارض ناشی از مصرف دارو و شیمی درمانی  ریخته بود.

این معلم دلسوز که هدفش از این کار را روحیه دادن به ماهان و ابراز همدردی با او عنوان کرده بود، گفته بود: «خوشحالم از اینکه با این حرکت هرچند کوچک توانسته‌ام روحیه دانش‌آموزم را تقویت کنم.این کار را برای فعال شدن ماهان در کلاس درس و جلوگیری از گوشه‌گیری او انجام داده ام.»

حالا اما ماهان 8 ساله، غیر از معلمش که برای همراهی با او، موهای سرش را از ته تراشیده، دوستان همکلاسی اش را هم کنار خودش دارد. دوستانی که آنها هم همه موهای سرشان را تراشیده اند تا کلاس معروف ماهان و معلمش در مریوان، یک بار دیگر خبرساز شود.

این عکس، قطعا یکی از دوست داشتنی ترین عکس های سال خواهد بود. عکسی که همه بچه ها شبیه هم اند. حالا ماهان دیگر تنها نیست و غیر از معلم فداکارش، یک کلاس پر از همکلاسی های دوست داشتنی هم دارد.

کلاسی که همه بچه هایش در درس «انسان بودن و فداکاری» آقا معلم، نمره 20 گرفته اند.

 کارت قرمز اسکندری به موازی کاری های فرهنگی / نبض فرهنگ کُند می زند

به گزارش پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، "فاطمه اسکندری" که شامگاه دیروز در نشست تخصصی کارگروه مشورتی کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج در محل سالن اجتماعات باشگاه میلاد شهرداری کرج سخن می گفت، ادامه داد: اعضای کارگروه با طرح کلیات و چارچوب دغدغه های فکری، ایده های متنوعی برای تشکیل کمیته های فرعی ارایه کردند که نقاط مشترک و متضادی در آنها به چشم می خورد و البته اختلاف نظرها نشان از وسعت دایره فرهنگی است که هر کارشناس و مسئول از دریچه و زاویه ای به آن می نگرد و به ارزیابی و آسیب شناسی اش می پردازد.

عضو بانوی پارلمان شهری کرج با تصریح بر اینکه «کارگروه مشورتی تلاش دارد با احصاء دقیق مشکلات و موانع توسعه فرهنگی، به ریشه یابی علل فقر فرهنگی و معضلات اجتماعی بپردازد و راهکارهایی را برای بهبود وضعیت تبیین نماید.» افزود: از آنجا که بافت فرهنگی کلانشهر کرج به لحاظ تنوع فرهنگی و قومیتی ویژگی های خاص خود را دارد، فلذا کارشناسان و دلسوزان فرهنگی با بومی سازی طرح ها و احصاء مشکلات فرهنگی خاص کلانشهر کرج، برنامه هایی را برای تغییر ذائقه فرهنگی گروههای سنی و اقشار مختلف جامعه ارایه نمایند.

اسکندری، با تاکید بر فراگیری مباحث فرهنگی، اظهار داشت: امروز تمامی مسائل جامعه به صورت مستقیم و غیر مستقیم با حوزه فرهنگ در ارتباط اند و دستگاههای فرهنگی با فاصله گرفتن از موازی کاریها و محدود نکردن پتانسیل خود در مناسبت های تقویمی، به دنبال خروجی موثر و حرکت بر مدار برنامه و تفکر باشند.

فرهنگ، خمیرمایه وجود انسانها

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر کرج خاطر نشان کرد: جوانان و نوجوانان بر اساس کشش درونی و فطرت باطنی به سمت زیبایی ها و جاذبه های پُر رنگ و لعاب تمایل دارند و به محرک های بیرونی واکنش نشان می دهد و در درمان دردها و آلام فرهنگی جامعه باید به سمتی حرکت کنیم که خوراک بهتر و غنی تر فرهنگی به نسل های جدید ارائه کنیم تا آنان مجاب به کنار گذاشتن سرگرمی های کاذب، شبکه های ماهواره ای و مواد مخدر شوند؛ در غیر این صورت با نهی از منکر زبانی تصور نمی کنم راه به جایی ببریم.

به گفته وکیل مردم در شورای شهر کرج، "فرهنگ" خمیرمایه وجود انسانهاست و همچون سایه ای، از بدو تولد تا لحظه مرگ ما را همراهی می کند و اگر بخواهیم اقدامات فرهنگی کارآیی لازم را داشته باشد، باید در تشکیل کمیته های فرعی، نیازهای تمامی گروههای سنتی و اقشار جامعه از خردسالان گرفته تا میانسالان و سالمندان را مد نظر قرار دهیم.


اسکندری، با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان دیده بان دلسوز فرهنگی کشور، خواستار تمرکز ویژه کمیته ها روی مباحث خانواده ها، سبک زندگی ایرانی – اسلامی و کودک و نوجوان شد و گفت: اگر شبکه های ماهواره تا دیروز به دنبال تغییر مدل موی جوانان و تحمیل مدل های خاص لباس به ایرانی ها بودند اما امروز با ظرافت های خاص فرهنگی، عفاف و حجاب بانوان را هدف قرار داده و به شدت در حال تیر اندازی به سمت بنیادهای خانوادگی اند، همچنین گروههای انحرافی با سوء استفاده از عدم آگاهی جوانان، شبهاتی را به ماهیت وجودی اسلام و انقلاب مطرح می کنند که واقعا خطرناک است و باید در برابر آن هوشیارانه رفتار کرد...

اسکندری گفت: برای واکسینه کردن جوانان در برابر تهدیدهای فرهنگی دشمنان که از جبهه های جنگ در دهه شصت به خاکریز جنگ نرم و فضای سایبر در دهه های کنونی کشیده شده است؛ باید از سنین خردسالی روی ذائقه و فکر افراد کار فرهنگی کرد و ارزش های اسلامی و انسانی را همچون واکسن های پیشگیری در روح و روان انسانها تزریق نمود.

وی، با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان دیده بان دلسوز فرهنگی کشور، خواستار تمرکز ویژه کمیته ها روی مباحث خانواده ها، سبک زندگی ایرانی – اسلامی و کودک و نوجوان شد و گفت: اگر شبکه های ماهواره تا دیروز به دنبال تغییر مدل موی جوانان و تحمیل مدل های خاص لباس به ایرانی ها بودند اما امروز با ظرافت های خاص فرهنگی، عفاف و حجاب بانوان را هدف قرار داده و به شدت در حال تیر اندازی به سمت بنیادهای خانوادگی اند، همچنین گروههای انحرافی با سوء استفاده از عدم آگاهی جوانان، شبهاتی را به ماهیت وجودی اسلام و انقلاب مطرح می کنند که واقعا خطرناک است و باید در برابر آن هوشیارانه رفتار کرد.

جلوگیری از انشعاب و پراکندگی

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج بیان داشت: البته در کشوری که زیر پرچم قرآن و اسلام و تحت هدایت ها و رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری به زیست انسانی و اخلاقی خود ادامه می دهد، جای هیچ نگرانی نیست و همانطور که حضرت آقا فرمودند اگر امروز خطری کشور را تهدید کند، همین جوانان پُر رنگ تر از جوانان دهه 60 به میدان جهاد می آیند و در برابر دشمنان قد علم می کنند.

اسکندری در پایان گفت: بهتر است تشکیل کمیته های فرعی کارگروه مشورتی تحت عناوین کلی ساماندهی شود و حد الامکان باید از انشعاب و پراکندگی موضوعات جلوگیری کنیم تا دستیابی به اهداف و نقشه راه ترسیم شده در فضایی توام با عقلانیت و وحدت پیگیری شود.

اینفوگرافی/ عروسک ملی


نگاهی به برخی از بال های فرشتگان ( شهدای آتش نشان )

کوک سیاسی در حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری

ایرنا - کشته شدن دو بانوی کارگر در این حادثه، بهانه ای شد تا برخی رسانه ها، با کنار نهادن انصاف و عدالت سازهای سیاسی خود را کوک کنند تا فضای خبری آن را غبارالود سازند.

مسئولان حوزه شهری و امدادرسانی توضیحاتی در باره علت کشته شدن این دو شهروند ارائه دادند تا برخی ابهامات را روشن کنند. در این راه برخی قانع نشدند و برخی نیز نخواستند قانع شوند. مرور این حادثه و بازتاب های رسانه ای آن، واقعیت امیدبخشی را برای جامعه ایران آشکار کرد و آن این بود که مردم یکپارچه از این واقعه دلخراش نگران شدند و درصدد مرهم نهادن بر این مصیبت جانگداز برآمدند و تمامی دستگاه های مسئول هم موظف شدند ریشه های این ماجرا را کشف کنند تا از این پس آتش شعله های این گونه حوادث در نطفه خاموش شود.

درست در بحبوحه چنین شرایطی که تمامی مسئولان و دلسوزان کشور ضمن همدردی با خانواده های داغدیده در اندیشه خاموش کردن ریشه های حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری بسر می برند، عده ای با کوک کردن سازهای سیاسی در این ماجرا، به دنبال تسویه حساب سیاسی هستند.

شاید مبالغه نباشد که اگر گفته شود این رفتارهای ناشی از نگاه سیاسی به یک موضوع، نگرانی هایی به مراتب عمیق تر از حادثه آتش سوزی را رقم خواهد زد.

یک جستجوی ساده در اخبار رسانه ها کافی است تا دریابیم که همین آتش نشانان برای زندگی بخشیدن به شهروندان چه خون هایی را برای زنده ماندن من و تو تقدیم کرده اند و چه بسا در این راه خانواده های خود را داغدار .

روزانه ده ها نفر تنها در سطح کلانشهر تهران توسط آتش نشانان از دل شعله های هولناک آتش بیرون کشیده می شوند یا از زیر آوارهای سنگین و مهیب نجات می یابند. گاه همین شعله های آتش دامن آنان را می گیرد و یا آوارها بر سرشان خراب می شود و آنان به این فداکاری ها افتخار می کنند. این شعله ها و آوارها عاری از گرد و غبارهای سیاسی است.

تاکنون ده ها آتش نشان در سطح تهران برای نجات مردم، شهد شیرین شهادت را نوشیده اند و باوجود اینکه نهادهای ذیربط آنان را در زمره شهیدان قرار نداده اند، اما مردم کوشش های آنان برای مردمی که با این نام در شرایط دشوار و مضطرب به آرامش می رسند، بسان پاداش یک جهادگری را دارد که در راه خدا جان باخته است.

تحقیقات نشان داده است بسیاری از آتش نشانان به علت درگیر شدن با عوارض متعددی که در محیط های کار با آن روبرو هستند، مانند برخی دیگر از مشاغل حساس و سخت، زودتر از دیگران از دنیا می روند و عمری کوتاه تر دارند. چون عمری را برای نجات دیگران گذرانده اند؟

ریه های بسیاری از آتش نشانان شرایط طبیعی دیگر شهروندان را ندارد و آنان بخاطر حضور در اماکن دچار آتش سوزی، گازهایی را تنفس کرده اند که در سنین میانسالی باید همچون کهنسالان نفس بکشند.

اگر همه این موارد را بدانیم و اینگونه در حق این قشر زحمتکش دچار بی انصافی شویم ، باید در انسانیت و اسلامیت خود دچار شک و تردید شویم.

انصاف نیست که به خاطر ابهامات حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری، خدمات و تلاش های زحمتکش ترین قشر جامعه را زیر سوال ببریم و از انان به عنوان نردبانی برای اهداف سیاسی خود استفاده کنیم .

دست کم انتظار می رود سیاست بازان، اخلاق را در داوری ها و اظهارنظرهای خود کنار ننهند تا شرمسار فرزندان آتش نشانانی که در مدرسه و کوچه و خیابان، سخنان طعنه آمیز در مورد پدرانشان می شنوند، نشوند. زیرا خیلی ها این موضوع را نمی دانند، ولی فرزندان آنان سال ها می دانستند که پدرانشان قهرمانانی هستند که به دل آتش می زنند تا دیگران را از دل آتش نجات دهند و هرگز تصور نمی کردند که اهداف سیاسی یک واقعه تاسف بار، پدرانشان را در ردیف متهمان به قتل قرار دهد.

شایسته است با پرهیز از هرگونه پیش داوری، ابعاد و زوایای این حادثه از جانب مقام های مسئول مشخص شود و سایه گرد و غبارهای سیاسی با مدارک و مستندات روشن از این حادثه پاک شود. مردم انتظار ندارند در این رهگذر هر فرد و گروهی بدون دسترسی به اطلاعات لازم و مدارک کافی به داوری سیاسی بپردازند.

بدون تردید تمامی مسئولان باید پاسخگوی انتقادها و مشکلات باشند و این انتظار منطقی وجود دارد که شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی با گزارش دقیق و کارشناسی، علل بروز این حادثه را به شهروندان توضیح دهند، اما پیش از فرا رسیدن آن روز، باید از اتهام زدن به ویژه با اغراض سیاسی خودداری شود و در این راستا برخی رسانه ها از رفتارهای غیر حرفه ای و غیراخلاقی خودداری کنند تا از جاده انصاف و عدالت خارج نشوند.

هدف گرفتن آتش نشانان خدمت به خانواده های داغدار و مردم عاطفی ایران نخواهد بود. کسانی که بدون آگاهی از جزییات و ابعاد گوناگون یک حادثه غبار گرفته و دودآلود، برای رسیدن به اهداف سیاسی، انگشت اتهام را تنها به چند آتش نشان فداکار و زحمتکش که خود قربانیان این گونه حوادث هستند، نشانه رفته اند، یقیین داشته باشند مسیری خطا در پیش گرفته اند.

تصاویر/تعلیق غنی‌سازی 20درصد ایران

مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام تعلیق غنی سازی 20 درصد گفت: «فرآیند اکسید کردن و رقیق سازی ذخیره 196 کیلوگرمی اورانیوم 20 درصد نیز آغاز شد.»

ادامه نوشته

بازگشایی سفارت آمریکا ناممکن نیست

گروه سیاسی: «از همه حضار محترم دعوت می‌کنم که به ایران سفر کنند» حسن روحانی با روی باز و خندان در اجلاس داووس سخنرانی و در نهایت، حضار را به ایران دعوت کرد تا «با سفر به ایران همه زمینه‌های وسیع سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک امنیت‌ساز را، خود، مشاهده کنند.» رییس‌جمهوری ایران پس از حدود 10‌سال، دومین رییس‌ دولتی است که دعوتنامه رییس مجمع جهانی اقتصاد را دریافت کرده‌ است؛ پس از سیدمحمد خاتمی رییس دولت اصلاحات. او پیش از سفرش به سوییس گفته بود: «چهره جدیدی از ایران را به جهان معرفی می‌کنم» حسن روحانی نخستین سخنران مجمع جهانی اقتصاد در دهکده برفی «داووس» بود؛ دهکده مورد علاقه ثروتمندان و اسکی‌بازان. چهره جدیدی که حسن روحانی از ایران تصویر کرد، کشوری آماده تعامل با شرق و غرب و جنوب و شمال است که «با وجود مشکلات گسترده در منطقه، ثبات کامل دارد» و در حال ترمیم روابطش با اروپا و آمریکاست. آماده همکاری برای برقراری صلح و ثبات است و نه دنبال «مدیریت جهانی» بلکه «به‌دنبال جهانی عاری از خشونت» است. رنجیده از تروریسم و خشونت و به‌دنبال «معنویت و اخلاق» در «کنار اقتصاد، فرهنگ».در حاشیه اجلاس هم او مصاحبه‌هایی داشت که فرصت برخی اعلام مواضع را به ‌او داد. «روحانی در مصاحبه با شبکه «آر‌تی‌اس» سوییس در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگشایی سفارت آمریکا در تهران وجود دارد، گفت: «ایران و آمریکا گذشته‌های بسیار سخت و مشکلی با یکدیگر داشته‌اند، اما هیچ چیز در دنیا ناممکن نیست.»اگرچه سخنرانی روحانی پربازتاب بود اما در داخل و خارج، سخنان روحانی در مورد رابطه با آمریکا و بازگشایی سفارت این کشور در تهران، بازتاب ویژه و متفاوتی داشت. روحانی به تلویزیون سوییس گفت: «هیچ دشمنی و دوستی تا ابد باقی نخواهد ماند. همه باید تلاش کنیم دشمنی‌ها را به دوستی تبدیل کرده و این اقدام متقابل و تلاش از سوی هر دو طرف در جهت ایجاد اعتماد را نیازمند است. ایران دست صلح و دوستی به همه ملت‌های جهان دراز کرده است و می‌خواهد با همه ملت‌های جهان روابط خوب و حسنه‌ای داشته باشد.» او در عین‌حال تاکید کرد «اگر واشنگتن حقوق ایران را به رسمیت بشناسد ایران هم پاسخ مثبت خواهد داد. همه چیز وابسته به عملکرد است؛ اگر دولت آمریکا حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و شرایط را برای اینکه تخاصم از بین برود آماده کند، جمهوری اسلامی ایران هم پاسخ مثبت نسبت به این حرکت خواهد داد.»                 
او اذعان دارد که این فرآیند با توجه به «معضلات زیاد میان ایران و آمریکا» سخت است و «در زمان کوتاه حل نمی‌شود» اما اضافه می‌کند «همه باید به فکر حل مسایل و آینده مثبت باشیم،‌گرچه این کار بسیار سخت و مشکل خواهد بود.» سوالات از رییس‌جمهوری ایران تا به‌آنجا پیش می‌رود که احتمال دست‌دادن با وزیر خارجه آمریکا نیز جزو سوالات قرار می‌گیرد و روحانی در جواب، لبخند به لب می‌گوید: «ما در این سفر برنامه‌ای برای ملاقات نخواهیم داشت.»او در پاسخ به این پرسش که اگر رییس‌جمهوری آمریکا زمانی دستش را به سوی شما دراز کند، آیا شما نیز دست او را می‌فشارید؟ گفت: «هیچ چیز در دنیای سیاست غیرممکن نیست، ما باید همگی تلاش کنیم شرایط بهتری را برای صلح بیشتر در جهان و ارتباط نزدیک‌تر ملت‌ها با جهان ایجاد کنیم و همه باید قبول کنیم در یک احترام و منافع متقابل می‌توانیم به اهداف درست دست پیدا کنیم.»این سوالات در شرایطی از روحانی پرسیده شد که او در سخنرانی‌اش در اجلاس داووس گفته «اکنون رابطه ایران و آمریکا وارد مرحله جدیدی شده است و برای اولین‌بار، سیاستمداران دو کشور برای حل اختلافات در موضوع هسته ‌ای با هم مذاکره، تبادل‌نظر و حتی اتخاذ تصمیم کرده‌اند. این تحولی مهم در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران است.»
ارتباط با همه‌ کشورهایی که به رسمیت می‌شناسیم
برخی گزارش‌ها نشان می‌داد که رییس‌جمهوری رژیم اسراییل به فاصله کمی بعد از رییس‌جمهوری ایران، به داووس رسید. با این‌حال گزارشی از رودر‌رویی دو رییس منتشر نشد اما حسن روحانی بعد از سخنرانی‌اش وقتی ‌در مورد رابطه با کشورهای دیگر از او پرسیده می‌شد، گفت: «همه کشورهایی که جمهوری اسلامی آنها را به رسمیت شناخته، داخل دایره هستند، شرق و غرب و جنوب و شمال، استثنایی برای روابط خوب و سالم ندارد. ما با برخی کشورها تخاصماتی در گذشته داشتیم، اما دلمان می‌خواهد آینده ما بهتر باشد و بتوانیم گره‌های گذشته را باز کنیم و روابط بسیار خوب و سالم با همه کشورها داشته باشیم.» رییس جلسه که کنار روحانی روی سن نشسته ‌بود از او پرسید: «من همه کشورها را گفتم؟» این گفته خنده‌ای را موجب شد و روحانی هم در پاسخ با خنده گفت: «من هم همان «ALL» (همه) را گفتم؛ همه‌ کشورهایی که به رسمیت می‌شناسیم.» این سخن دیپلماتیک البته به این نکته اشاره دارد که ایران، رژیم اسراییل را به‌عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد.  روحانی در سخنرانی‌اش تلاش می‌کرد با سرعت بیشتری سخن بگوید اما هرازگاهی تاکید و مکث می‌کرد تا با مخاطبانش ارتباط بیشتری برقرار کند، مخاطبان او در ردیف اول، همراهان او هستند که از تهران و همراهش راهی داووس شده‌اند؛ نهاوندیان، حسین فریدون و بیژن نامدار زنگنه و محمدجواد ظریف که از محل سفر پیشینش، به سوییس رفت و کاترین اشتون، مسوول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا که در ردیف اول نشسته بود و مابقی که سرمایه‌گذاران پر و پیمان جهان هستند. سوییس همزمان با مجمع جهانی اقتصاد، میزبان اجلاسی در شهر کوچک دیگرش بود: «مونترو» و «اجلاس ژنو2» برای حل بحران سوریه.  
همه در یک کشتی نشسته‌ایم
روحانی پشت تریبون مجمع جهانی اقتصاد، لباده‌ای آبی لاجوردی به تن داشت و تصویرش از دو ال‌سی‌دی بزرگ در پس‌زمینه‌ای آبی در سالن اجلاس پخش می‌شد. در سخنانش از برگزیده‌شدن خود و تفکری که به آن تعلق دارد - «اعتدال» - سخن گفت اما سریع از تحولات داخلی ایران که به‌دنبال انتخابات ایجاد شده‌، رد شد تا به مسایل جهانی برسد. «جهانی‌شدن، این بار، در شکل بحران جهانی اقتصادی، نشان داد که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر کشتیبانان خردمندی برنگزینیم، توفان‌ها به همه ما آسیب می‌رسانند؛ بحران‌های زیست‌محیطی، نشان داد که همه بر سر یک سفره نشسته‌ایم و بی‌مبالاتی، عدم رعایت اخلاق و منافع مشترک جوامع، می‌تواند سرمایه بین‌نسلی انسان‌ها را نابود کند.»او درست می‌خواست به هدف بزند، در جمع سرمایه‌گذاران و مجمع اقتصادی، معرفی ظرفیت‌های اقتصادی ایران را دنبال می‌کرد: «در سیاست‌گذاری‌های جاری نه فقط وضعیت امروز و آینده نزدیک، بلکه چشم‌انداز بلند‌مدتی را در نظر دارم زیرا اقتصاد ایران بنیه و ظرفیت‌ دارد که ظرف سه دهه آینده در زمره 10 اقتصاد اول دنیا قرار گیرد و این هدفی است که در کلان‌برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی در پی آن بوده و برای تحقق آن قصد جدی دارم. قصد دارم همه موانع سیاسی و اقتصادی عمده را مهار کنم چون اقتصاد ایران را نزدیک‌ترین و باظرفیت‌ترین اقتصاد به همه اقتصادهای موفق نوظهور می‌بینیم.»روحانی یادآوری می‌کند که به‌خوبی آگاه است که تا چه میزان، «ثبات رفتاری و سیاست‌گذاری در حکمرانی، کانونی و مهم است. این اصل، چه در صحنه داخلی و چه در عرصه بین‌المللی، برای ما بسیار بنیادی است.» از همین‌رو از اولویت همکاری‌های منطقه‌ای در سیاست‌خارجی سخن گفت و در مورد رابطه دیرین با کشورهای اروپایی نیز از «روابط عمیق اقتصادی و تجاری» سخن گفت که «با اجرای توافق‌ ژنو در هفته جاری و قدم‌های بعدی و رفع تحریم‌ها، روابط ایران با حوزه اروپا کاملا به حالت عادی باز خواهد گشت.» او از ورود به مرحله جدید در رابطه با آمریکا نیز یاد کرد و از هیات حاکمه آمریکا خواست «واقعیت‌های تاریخی ایران را نه تنها در بیان بلکه در عمل نیز بپذیرد.»حسن روحانی با دعوت سرمایه‌گذاران به ایران و تماس با بخش خصوصی و دولتی ایران گفت تا با «فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی آشنا شوند و از نزدیک، میهمان‌دوستی ایرانیان را تجربه کنند تا با هم به این واقعیت برسیم که تنها از طریق تعامل، همکاری، هم‌فکری، فهم متقابل و رشد فناوری صنعتی و اقتصادی است که می‌توانیم برای مردم‌مان زندگی بهتر فراهم کنیم، صلح را پایداری بخشیم و جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری بسازیم.»
روحانی؛ ستاره اجلاس «داووس»
 سخنرانی روحانی در مجمع جهانی اقتصاد نه تنها واکنش سران کشورها را به همراه داشت بلکه در رسانه‌های جهان هم بازتاب گسترده‌ای داشت. «وال‌استریت‌ژورنال» نوشت: «رییس‌جمهوری ایران به‌دنبال همکاری سازنده با جهان است.» روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» هم نوشت: «رییس‌جمهوری ایران اعلام کرد که کشورش بسیار مصمم برای دستیابی به یک توافق است تا تمام تردیدهای بین‌المللی را درباره برنامه هسته‌ای ایران حل کند.» این روزنامه در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 آورد که «روحانی تاکید کرد ایران فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را تسلیم نخواهد کرد.» خبرگزاری «سی‌ان‌ان» هم با اشاره به سخنرانی حسن روحانی نوشت: «ایران تحت هیچ شرایطی حق خود را مبنی بر دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ترک نمی‌کند.» برای روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» دعوت روحانی از سرمایه‌گذاران جالب بود و سخنان روحانی درمورد گسترش روابط با کشورهای غربی و کشورهای همسایه بر مبارزه با انزوای بین‌المللی ایران را مورد تاکید قرار داد. روزنامه ترک «حریت» روحانی را بدون شک ستاره این دور از اجلاس داووس توصیف کرده‌است.

مهم‌ترین محور سخنان حسن روحانی در نشست «داووس»
دیدگاه اعتدالی من منحصر به کشورم نیست. جایگاه ایران اعتدال‌گرا را در آینده اقتصاد جهانی بسیار فراتر از آنچه که پیش‌بینی شد، می‌بینم. از این رو در سیاست‌گذاری‌های جاری چشم‌انداز بلندمدتی را در نظر دارم.
دولت من آمادگی کامل دارد تا با همه کشورهای همسایه در طیفی از مسایل از محیط‌ زیست‌، ‌پروژه‌های مشترک اقتصادی‌، توسعه تجارت، احقاق حقوق مردم فلسطین، ‌جلوگیری از فاجعه انسانی در سوریه، ‌امنیت خلیج‌فارس و مبارزه با تروریست و افراطی‌گری وارد تعامل شده و به قواعد مشترک عملی دست یابد.
ایران، در دنبال کردن برنامه هسته‌ای خود، جز استفاده صلح‌آمیز از آن را نمی‌خواسته و نمی‌خواهد. تاکید می‌کنم آنچه در مذاکرات اخیر به دست آمد، نتیجه اراده‌ای بود که دو طرف اصلی این نزاع، برای نیل به یک راه‌حل مرضی‌الطرفین، نشان دادند.
جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دارد با تکیه بر ذخایر بی‌نظیر انرژی خود، در یک همکاری مستحکم براساس اصل منافع متقابل در تامین امنیت انرژی جهانی مشارکت سازنده کند.
در مدتی که دولت جدید آغاز به کار کرده، نرخ تورم را به شدت کنترل کرده‌ایم و درصددیم تا با اجرای یک برنامه جامع، ظرف سه‌سال آینده نرخ تورم را به زیر 10درصد برسانیم.

لینک خبر :  http://sharghdaily.ir/?News_Id=30964

غافل‌گیری سیاسی در آلمان

نام «رزا لوکزامبورگ» در کنار مکملش بر زبان‌ها می‌آمد: لیبکنشت. دوچهره محبوب سوسیالیست‌ها و کمونیست‌ها. دوچهره منشعب‌شده از حزب کهنه‌کار سوسیال‌دموکرات آلمان که بعد‌ها دم از انشعاب زدند. همان زمان که پیش از آغاز جنگ‌جهانی‌اول ساز مخالفت با جنگ سر دادند و تنها ناگزیر در مسیر انشعاب قرار گرفتند. انشعاب از همان حزبی که تا پیش از آن، تنها حزب در آلمان به حساب می‌آمد. اما حالا شاید بعد از گذشت کمتر از یک‌صد سال بتوان نام دیگری را مشابه نام لوکزامبورگ قرار داد. این‌بار زنی از همان حزب تاریخی سوسیال‌دموکرات. اما نه به‌واسطه ایده‌های رادیکالی و انشعابی و نه به‌واسطه نظریه «سوسیال شووینیستی»‌اش. رهبر حزب دیرپای سوسیال‌دموکرات آلمان، شخصا یاسمین فهیمی را به‌عنوان دبیرکل این حزب به هیات‌مدیره معرفی کرده و پیشنهاد موردقبول واقع شده است. نقطه مشترک در انشعاب نیست. در ایده‌های ارزشمند انقلابی هم نیست. نقطه مشترک این‌بار جنسیت است و تبار. رزا زنی بود لهستانی‌تبار. یاسمین زنی است ایرانی‌تبار از پدر ایرانی و مادر آلمانی. روزنامه‌های آلمان این‌روزها از یک انتخاب غافلگیرانه در کهن‌ترین حزب بزرگ سیاسی این کشور گزارش می‌دهند. در میان شماری از زنان و مردان با پیشینه مبارزات حزبی و چهره‌های آشنا در سیاست که نامزد احراز مقام دبیرکلی حزب سوسیال‌دموکرات بودند، توجه زیگمار گابریل، رهبر حزب روی یاسمین فهیمی، از فعالان حزب به‌ویژه در دفاع از منافع طبقه کارگر متمرکز شد. معرفی یاسمین فهیمی تا حد زیادی دور از انتظار بود زیرا علاوه بر رقیبان صاحبنامی که نامزد دبیرکلی به‌شمار می‌رفتند، فهیمی گرچه برای کادرهای حزب و کارشناسان سیاست حزبی ناآشنا نبوده ولی در عرصه سیاست و افکار عمومی تا پیش از این چهره‌ای ناشناخته بود و شاید به همین دلیل اعلام این خبر از نظر برخی رسانه‌ها و فعالان سیاسی، غافلگیر‌کننده بود.
با این حال انتشار خبر دبیرکل تازه سوسیال‌دموکرات‌ها صرفنظر از برخی خرده‌گیری‌های جناحی با استقبال کم‌نظیر در کادرهای حزبی سوسیال‌دموکرات و حتی جامعه آلمان روبه‌رو شد. فهیمی، ۴۶ سال پیش در شهر هانور آلمان به دنیا آمد. او کارنامه‌ای روشن و پر از تلاش در فعالیت‌های حزبی و پیمودن مدارج نه‌چندان آسان و توام با علم و شناخت سیاست‌ها و استراتژی و ساختارهای یک حزب کهن با ۱۵۰ سال فعالیت مداوم و پرفرازونشیب سوسیال‌دموکراسی در آلمان دارد. یاسمین فهیمی در 17سالگی به سازمان جوانان حزب سوسیال‌دموکرات پیوست. در همین دوران هم مورد توجه فعالان ایالتی حزب در هانور قرار گرفت.
فعالیت‌های بعدی او از جمله در انتخابات پارلمان محلی تحسین رهبران ایالت نیدر ساکسن، نظیر زیگمار گابریل که مدت‌ها رهبر حزب در ایالت و نخست‌وزیر در هانور پایتخت ایالت بود را برانگیخت.
فهیمی تحصیلات خود را در رشته شیمی در دانشگاه هانور به پایان رساند، به اتحادیه‌های کارگری پیوست و کوشش بسیار در زمینه دفاع از منافع کارگران و مطالعات علمی‌وعملی مداوم در اتحادیه‌های صنعت و معدن باعث شد تا مدیریت بخش برنامه‌ریزی و تکامل سازماندهی در حوزه مدیریت اتحادیه صنایع و معادن و شیمی و انرژی را به‌دست آورد. این اتحادیه قدرتمند، از حامیان مهم حزب سوسیال‌دموکرات است. یاسمین در عین حال شریک زندگی رییس همین اتحادیه پرقدرت است که از دوستان و پشتیبانان مهم گابریل، رهبر حزب سوسیال‌دموکرات است. رسانه‌ها از فهیمی به‌عنوان زنی باهوش، زیرک، بلندپرواز، صریح و مستقیم در بیان نظر و خوی ستیزه‌جویی همراه با مهارت در به‌چالش‌کشیدن بی‌محابای طرف مقابل خود یاد کرده‌اند، دقیقا امتیازاتی که برای دبیرکل یک حزب در صحنه رقابت‌ها و مبارزات بی‌وقفه احزاب در آلمان فدرال برای کسب یا حفظ قدرت سیاسی لازم است. حال آنکه وظایف یک دبیرکل حزب در آلمان تقریبا گسترده است اداره امور حزب، سازماندهی تشکیلاتی، ارتباط مداوم با کوچک‌ترین واحدهای حزبی تا تشکیلات سازمانی و اداری در سطوح داخلی کشوری و ایالتی، ایجاد انگیزه برای اعضا و عرضه جذابیت‌ها برای جذب اعضای جدید یا ارایه پیشنهاد‌ها در زمینه‌های مالیاتی، حوزه سلامت و بهداشت، امور بازنشستگی و تکامل بیمه‌های اجتماعی و معرفی این برنامه‌ها در افکار عمومی همه بخشی از کار روزانه یک دبیرکل است و کار به حوزه داخلی حزب محدود نیست.
در عرصه سیاست و افکار عمومی با توجه به گستردگی و نقش روزافزون رسانه‌های مدرن دبیرکل باید همواره در رسانه‌ها حضور داشته باشد و میدان را به رقیب واگذار نکند. از وظایف دبیرکل نه‌تنها تنظیم و تدوین برنامه و محتوای مبارزات انتخاباتی است بلکه خود باید در صحنه باشد و با حضور در برنامه‌های تلویزیونی یا میزگردها، از برنامه‌های حزب خود دفاع کند.

ماجرای خیابان جمهوری؛ بهانه ای برای تسویه حساب های سیاسی/ برخی منتقدان تاکنون یک نانوایی راهم اداره

گزارشی از سایت خبری شفاف
حادثه رخ داده در خیابان جمهوری موجب شد تا بار دیگر شاهد این باشیم که مسائل سیاسی و رقابت های گروهی بر بحث های کارشناسی و تحلیلی سایه انداخت و مشکلات شهروندان به دستمایه ای برای تسویه حساب های سیاسی و جناحی تبدیل شد. روندی که در چند وقت اخیر و همزمان با آغاز دور جدید فعالیت شهرداری تهران به ریاست محمدباقر قالیباف  آغاز شده است و هر چند وقت یکبار شاهد این هستیم که برخی رسانه ها و چهره های وابسته به یک طیف سیاسی به بهانه های گوناگون چشمان خود را بر روی واقعیت ها می بندند و شور را جایگزین شعور می سازند و با تحریک احساسات عمومی به دنبال تامین اهداف سیاسی خود هستند.

روز یکشنبه بود که به دنبال آتش سوزی در ساختمانی در خیابان جمهوری دو زن کارگر از طبقه پنجم خود را به پایین پرت می کنند که در نهایت این امر منجر به فوت آنها می شود. اما به دنبال این حادثه شاهد بودیم که بلافاصله تحرکات و تکاپوها برای استفاده و بهره برداری سیاسی از این حادثه اغاز شد و پروژه زیر سوال بردن فعالیت های شهرداری تهران مجدداً کلید خورد. 

بعد از اینکه تکلیف صندلی ریاست جمهوری در 24 خرداد مشخص شد و حسن روحانی توانست بر این مسند تکیه بزند، اصلاح طلبان نیز این پیروزی را به نام خود ثبت کردند و پیرو آن طرح «دیروز پاستور، امروز بهشت و فردا بهارستان» به نقشه راه آنها تبدیل شد. 

بر اساس این طرح اصلاح طلبان بعد از انتخابات ریاست جمهوری به دنبال آن بودند که با کسب اکثریت در شورای شهر بتوانند شهرداری تهران را نیز تصاحب کنند و بازگشتی آرام  و خزنده به عرصه قدرت داشته باشند. برای این منظور در ابتدا تلاش کردند که برای شهردار شدن مجدد محمدباقر قالیباف منع قانونی بتراشند و آن را امری برخلاف قانون نشان دهند که این پروژه آنها با شکست مواجه شد. 


سپس سعی کردند این ناکامی را در روند برگزاری انتخاب شهردار جبران کنند. اما رای قاطع  قالیباف رویای فتح بهشت رنگ واقعیت به خود نگرفت و چیزی جز ناکامی نصیب اصلاح طلبان نشد. اما این پایان ماجرا نبود و دستگاه های تبلیغاتی این جریان سیاسی در این مدت بیکار ننشست و سعی کرد در پاره های زمانی گوناگون فعالیت های شهرداری تهران و به ویژه شخص شهردار تهران را زیر سوال ببرد و هر از چندگاهی نیز مجدداً بحث غیرقانونی بودن فعالیت شهردار تهران را مطرح می کرند.

اما واقعه تلخ خیابان جمهوری مجدداً این بهانه را در اختیار برخی اصلاح طلبان تندرو قرار داد که نگاه سیاسی و منافع گروهی خود را بر مباحث کارشناسی ترجیح دهند و به جای تکیه بر مستندات و شواهد با اظهارنظرهای غیرکارشناسی و سیاسی به شبهه افکنی و استفاده از احساسات جریحه دار شده عمومی بپردازند. در همین راستا یک  عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران در جلسه این شورا بعد از وقوع این حادثه صحبت از استعفای شهردار تهران کرد و به دنبال آن در فضای مجازی و رسانه های اصلاح طلب شاهد شکل گیری هجمه عظیمی در ارتباط با شهرداری تهران بودیم.

خرده گرفتن بر عملکرد قالیباف در حالی است که هنوز چند روزی بیشتر از تقدیر مقام معظم رهبری از عملکرد مدیریت جهادی در تهران نگذشته است.

مشخص نیست کسانی که اینگونه ناجوانمردانه به دنبال انداختن تقصیر هر اتفاقی در تهران به گردن قالیباف و هزاران کارمند خدوم شهرداری تهران هستند، در عملکرد مدیریتی خود چه دارند؟ آیا برخی اظهار نظرها ناشی از تامین نشدن منافع شخصی برخی آقایان و  بی توجهی به خواسته های نابجایشان نیست؟ 

امروز کسانی بر عملکرد قالیباف خرده گرفته اند که در سابقه آنها مدیریت یک نانوایی هم وجود ندارد. 

این اظهارنظرها در شرایطی صورت گرفته است که تا کنون هنوز دلیل وقوع این حادثه مشخص نشده است و همچنان تحقیقات در مورد آن ادامه دارد و شهردار تهران نیز قول داده است که علت بروز این حادثه ظرف 15 روز آینده مشخص شود و گزارش آن را به مردم ارائه دهد.

حادثه خیابان جمهوری بدون حادثه تلخ و دردناکی بوده است که هر چه زودتر باید دلیل وقوع آن مشخص شود و افراد و ارگانهایی که در رابطه با آن کوتاهی کردند مواخذه شوند. اما نباید اجازه داد که وقوع چنین حوادثی به دستمایه ای برای تسویه حساب های سیاسی و رقابت های گروهی تبدیل شود. زیرا دود آن به چشم مردم خواهد رفت و آنچه که در این میان مغفول خواهد ماند درد و رنج و مشکلات مردم است. 

اداره کلانشهری همچون تهران و غلبه بر مشکلات آن نیازمند همدلی و مشارکت همه جانبه مردم و نهادهای شهری و مسئول است و نمی توان بار آن را صرفاً بر دوش یک نهاد خاص انداخت. بهتر است در قضاوت های خود واقع بین باشیم و در کنار مصائب و مشکلات دستاوردها و خدمات ارائه شده را هم ببینیم و از داوری شتابزده و هیجانی بپرهیزیم.

مگر جزایر سه گانه ایرانی نیست؛ چه بحثی با اعراب داریم؟

رابطه ایران با کشورهای عرب همسایه یکی از فصول مهم روابط دیپلماتیک کشور ما محسوب می شود. قرار گرفتن ایران به عنوان مرکز تشیع در کنار کشورهای عرب، نزاع ودرگیری تاریخی میان ایرانی ها و اعراب، مناقشه بر سر مسائل مهم منطقه ای همچون مسئله سوریه، رقابت بر سر فروش منابع طبیعی همچون نفت و گاز و ...از مهمترین مولفه هایی بودند که همواره نقش بسزایی در شکل دهی روابط ایران با کشورهای عرب منطقه ایفا کردند.

در این میان مسائل ارضی و مباحث مربوط به خاک و مالکیت سرزمینی نیز بر روابط ایران و اعراب تاثیرگذار بوده است. زیرا به واسطه همین ادعاهای ارضی بود که صدام حسین، سردار معدوم شده قادسیه در رویای تصاحب خوزستان و مالکیت بر منابع نفتی آن در اوایل انقلاب به ایران حمله کرد و تلفات مالی و جانی زیادی را به یادگار گذاشت و در نهایت به دلیل رشادت و غیرت مردم این سرزمین آرزوی تصاحب بخشی از خاک ایران را با خود به گور برد و لعن و نفرین ابدی را برای خود خرید.

اما انگار قرار نیست دولت ها از تاریخ درس بگیرند و همیشه در جایی دولتی اشتباه خود یا سایر دولت ها را تکرار می کند. اگر روزگاری صدام رویای تصاحب بخشی از خاک ایران را داشت امروز اماراتی ها این رویا را در سر می پرورانند با این تفاوت که صدام با حمله نظامی سعی کرد به اهدافش دست یابد اما امارتی ها سعی می کنند با تبلیغات و انتشار اخبار دروغ و جعلی و بیان ادعاهای پوچ و واهی در این مسیر قدم بردارند.



چندی پیش یک مقام بلندپایه اماراتی در گفتگو با دیفنس نیوز مدعی شده بود که ایران و امارات در مذاکرات محرمانه شش ماهه خود بر سر جزایر سه گانه ایرانی به توافق رسیده اند و ایران ضمن به رسمیت شناختن حق مالکیت امارات بر این جزایر آنها را به امارات واگذار خواهد کرد. این مقام اماراتی ادعا کرده بود که عمان نقش پررنگی در این مذاکرات ایفا کرده است. به طوریکه ایران در قبال ارسال نفت و گاز رایگان به این کشور، صاحب امتیاز موقعیت استراتژیک در «راس مستندم» منطقه ای مشرف به خلیج فارس می شود.

اما انتشار این خبر واکنش وزارت خارجه را به همراه داشت و اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، بخش مطبوعاتی سفارت ایران در ابوظبی طی بیانیه ای اخبار منتشره در برخی سایت های عربی در خصوص جزایر ایرانی در خلیج فارس را کاملا بی اساس و جعلی دانست. 

مقام بلند پایه اماراتی در شرایطی مدعی تفاهم میان ایران و امارات بر سر جزایر سه گانه شد که امروزه مهمترین بحث سیاست خارجی ما را مساله هسته ای تشکیل می دهد و همه نگاه ها معطوف به تحولات این حوزه است و دستگاه دیپلماسی نیز تمام هم و غم خود بر سر حل این مسئله قرار داده است. تمرکز بر مسئله هسته ای و جلب توجه افکار عمومی نسبت به این موضوع اگرچه لازم و ضروری است ولی نباید از سایر بخش ها نیز غافل بود. زیرا مممکن است در این شرایط عده ای بخواهند دشت به شیطنت هایی بزنند که برخلاف منافع ملی و اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی باشد.

حفظ تمامیت ارضی نیز به اندازه مسئله هسته ای مهم و ضروری است و به هر میزان که ملت ایران خوهان حفظ حقوق هسته ای خود است خواهان حفظ تمامیت ارضی ایران نیز هست و حاضر نیست ذره ای از خاک میهن را به حراج بگذارد. دستگاه دیپلماسی کشور نسبت به این مسئله هوشیار باشد و از دست زدن به اقدامات نسنجیده و برخلاف منافع ملی پرهیز کند و تمام تلاش خود را جهت مقابله با ادعاهای پوچ و واهی برخی از کشورها به عمل آورد.

بر اساس هزاران سند و مدرک غیر قابل کتمان جزایر سه گانه از ابتدا بخشی از خاک ایران بودذه و چه بسا اگر نبود بی کفایتی شاهان قاجار و پهلوی، هم اکنون چند کشور عربی دیگر نیز بخشی از خاک ایران بود. بحث بر سر جزایر سه گانه در مفهوم حقوق بین الملل به معنای وارد آوردن و پذیرفتن شبهه درباره مالکیت است. جزایر همیشه ایرانی بوده و تا ابد نیز ایرانی می ماند.

مگر مردم قبلا مجلس «مجیزگو» می‌خواستند؟

انتخابات 24 خرداد را می‌توان آخرین نظرخواهی عمومی از مردم ایران دانست. یکی از نتایج بدیهی این انتخابات آن بود که مشخص شد مردم حداقل در حال حاضر علاقه‌ای به ادامه روند‌های پیشین در سیاست،‌ اقتصاد و مجموعه سازوکارهای کشورداری ندارند. کاهش رای جریان احمدی‌نژاد از آنچه در ادوار پیشین انتخابات داشتند به حدود 10 درصد نشان از افت شدید پایگاه اجتماعی آنان داشت. همچنین دیگر کاندیداهای اصولگرا هم با وجود آنکه کاندیداهای اصلی اصلاح‌طلبان در میدان نبودند، نتوانستند توفیقی حاصل کنند.

طبیعی است که بین سیاست‌های کلی اعلام شده از سوی حسن روحانی تفاوت چشمگیری با مواضع و عملکرد پیشین جریان اصولگرا که مجلس را در دست دارد دیده شود و این امر از چشم جامعه نیز پنهان نخواهد بود. با این اوصاف این یک امر بدیهی است که اگر در ادامه، مجلس با سیاست‌های کلی دولت هماهنگ نباشد، عملا با مطالبات اساسی فعلی جامعه ناهماهنگ خواهد بود و قطعا این جریان نخواهد توانست که در انتخابات آتی مجلس پیروز شود.

با این وجود اصولگرایان گویی نسبت به بیان این واقعیت حساسیت پیدا کرده‌اند. امروز پرویز سروری، از فعالین شناخته‌شده اصولگرا و عضو فعلی شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات مشاور ارشد رئیس‌جمهور(اکبر ترکان) مبنی بر اینکه اگر نمایندگان با دولت هماهنگ نباشند مردم آنها را حذف خواهند کرد‌، ادبیات آن را مشابه ادبیات دوم خردادی‌ها دانست و گفتمتاسفانه امروز عده‌ای به دنبال تشکیل مجلسی مجیز گو و وکیل‌الدوله هستند اما آقایان باید بدانند که مردم در گذشته به چنین مجلسی پاسخ «نه» داده‌اند.

 گویی آقای سروری فراموش کرده‌اند که در همین چند سال گذشته عملکرد مجلس هفتم، هشتم و نهم اصولگرا در قبال دولت آقای احمدی‌نژاد چگونه بوده است. این سوال به نظر می‌رسد که مگر مردم در گذشته مجلس مجیزگو می‌خواسته‌اند و اکنون نمی‌خواهند؟ هنوز یادمان نرفته که نمایندگان جریان منسوب به ایشان بودند که ته‌مانده لیوان آب آقای احمدی‌نژاد را به تبرک می‌نوشیدند. همچنین هنوز یادمان نرفته که آیت‌الله مصباح یزدی یکی از رهبران سیاسی جریان اصولگرا در مقطعی اطاعت از حکم احمدی‌نژاد را به نوعی با اطاعت از حکم خدا مقایسه می‌کردند. شاید بهتر باشد که آقای سروری و دوستانشان کمی بیشتر در معنی و مفهوم «وکیل‌الدوله» و «مجیزگو» تامل کنند


انتقادات شهروندان را نیز بخوانید ...

ادامه نوشته

معماری «تهران‌؛ سرای قرآن» مورد قبول شورای شهر تهران نیست

مرتضی طلایی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان علل توقف مراحل اجرایی ساخت تهران‌سرای قرآن اشاره کرد و گفت: شورای شهر با طراحی تهران‌ سرای قرآن مخالف است.

وی ادامه داد: با وجود اختلاف نظرهایی که وجود داشت بالاخره مکان تهران‌ سرای قرآن مشخص شد اما طرح و معماری که ارائه شده است مورد قبول شورای اسلامی شهر تهران نیست.

طلایی برپایی مراسم کلنگ‌زنی پیش از آنکه نقشه به تصویب برسد را یک ضعف در انجام کار دانست و گفت: طراحی تهران‌ سرای قرآن با معماری ایرانی ــ اسلامی مطابقت ندارد و تا زمانی که این نقیصه برطرف نشود عملیات اجرایی آن آغاز نمی‌شود.

اصلاح طرح؛ لازمه اجازه تصویب

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: مهندس معمار و طرح تهران‌ سرای قرآن باید تغییر کند و این وظیفه شهرداری است که با اصلاح طرح بنابر نظر شورای شهر عمل کند تا اجازه تصویب دریافت کند.

یادآوری می‌شود، مراسم کلنگ‌زنی مجموعه تهران‌ سرای قرآن شهریورماه سال 89، با حضور قالیباف، شهردار تهران، آیت‌الله امامی کاشانی، امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مسئولان در اراضی عباس‌آباد برگزار شد.

روایت حاتمی‌کیا، سینایی و بنی‌اعتماد از «مردی برای تمام فصل‌ها»

روناک جعفری کارگردان این مستند به خبرنگار مهر گفت: این مستند از مجموعه «یک فیلم، یک حقیقت» به تهیه‌کنندگی ناهید دل آگاه در حال تولید است که این مجموعه به زندگی مستندسازان برتر ایران می‌پردازد.

وی افزود: این مستند در چهار فصل طراحی شده که هر فصل به برهه‌ای از زندگی استاد عالمی اشاره می‌کند. به خصوص که او شخصیتی کاملا چند وجهی دارد و با توجه به سابقه 41 ساله تدریس در کنار شخصیت منتقد، فیلمساز، گوینده، عکاس و فیلمبردار که در او سراغ داریم، در این مستند سعی کرده‌ایم با دقت تمام ابعاد زندگی استاد عالمی را بررسی کنیم.

جعفری از حضور خسرو سینایی و نصرت‌الله کریمی به عنوان اساتید اکبر عالمی در این مستند خبر داد و اضافه کرد: همچنین در این مستند شاگردان استاد عالمی همچون ابراهیم حاتمی کیا، کمال تبریزی، رخشان بنی اعتماد، بایرام فضلی، علی معلم و امیر حسین ندایی نیز درباره شخصیت اکبر عالمی در مقام استاد صحبت می‌کنند.

وی یادآور شد: همچنین گپی نیز با اکبر زنجانپور و مسعود دلخواه داشته‌ایم. ضمن اینکه بخش‌هایی از این مستند نیز در دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران با حضور شاگردان فیلمسازی استاد عالمی تصویربرداری شده است.

کارگردان «آوایی که عتیقه شد» از امین مافی به عنوان فیلمبردار، آرش زینال خیری به عنوان مدیر تولید و سوده ازقندی به عنوان دستیار و برنامه ریز این مستند نام برد و خاطرنشان کرد: مهدی منصوری نیز کار صداگذاری و صدابرداری «مردی برای تمام فصل‌ها» را بر عهده دارد.

روناک جعفری ابراز امیدواری کرد این مستند تا اسفند ماه امسال آماده پخش از شبکه مستند شود.

سی ویژگی انسان عقلانی

محمود سریع‌القلم، استاد دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی؛  استادی که اعتلای ایران و ایرانیان از راه کمک به توسعه عقلانیت، یکی از دغدغه‌های سالیان وی بوده و هست. وی در تازه‌ترین مطلبی که برای «تابناک» فرستاده، سی ویژگی از انسان عقلانی نوشته که مخاطبان ‌می‌توانند دیدگاه‌های خود را درباره این مطلب ‌با ما در میان بگذارند.


ادامه نوشته

آیت الله در آستانه 80 سالگی/عکس

سیر نابودی سیاست حرفه ای در رفتار پوپولیستی

محمدباقر فرهند - خیلی نمی خواهم علمی و تخصصی به موضوع وارد شوم ؛ چرا که اساسا ورود به مقوله پوپولیسم خیلی علمی نیست ، مدلی رفتاری در حوزه رفتار شناسی سیاسی متولیان سیاست و حکوت در جوامع محسوب می شود . داشتم فکر می کردم که بیچاره دایی محمود ! اینقدر به اون گفتیم پوپولیسم ، مردم فریب ، عوام گرا ، شهروند گول زن و ... که یادمان رفت که پوپولیسم دیگر رفتار یک فرد نیست بلکه نماد دنیای به شدت مصرف گرا و رسانه ای امروزی است . نگاهی که باعث می شود حقیقت آنطورکه باید و شایسته است خود را نشان ندهد و به تعبیری رسانه ها دست به ساختن دنیایی برای ما کنند که خلق واقعیات مجازی را متبلور ساخته است . طی ماه های اخیر علی رغم شعارهای بسیاری در سپاس و قدردانی از رئیس جمهور مردمی ایران که بنده نیز سابقه باواسطه آشنایی قابل توجهی با وی دارم و الحق در حوزه های تخصصی ایشان را صاحب نظر و خبره می دانم در مواردی انتقاداتی نیز به ایشان وارد است که ضمن ادای احترام مجدد به جایگاه ریاست جمهوری از سر دوستی به آنان اشاره ای خواهم داشت :

ادامه نوشته

حقوق شهروندی در سوییس

سوییس کشوری ثروتمند در اروپای غربی و با نظام فدرال است. بر اساس تقسیم بندی سرزمینی، سوییس دارای 26 کانتون (منطقه) است. زبان های آلمانی، فرانسه و ایتالیایی جزو زبان های رسمی این کشور محسوب می شود.

ادامه نوشته

مقداری از این سفر پوپولیستی بود!

حرف های جالب دکتر زیبا کلام درخصوص سفر استانی دکتر روحانی !

صادق زیباکلام گفت: این سفر بی‌شباهت به سفرهای استانی آقای احمدی‌نژاد نبود. انتظار اقشار و لایه‌های فرهیخته این بود که تا آنجایی که امکان دارد آقای روحانی از شعارزدگی و پوپولیسم دوری کند و بیشتر به بیان مسائل واقعی جامعه بپردازد. به نظر من این سخن آقای روحانی که گفتند مقاومت شما در جریان هسته‌ای باعث به زانو درآمدن کشورهای غربی شد به شدت یادآور زمان احمدی‌نژاد و پوپولیسم اصولگرایان بود.

وی با بیان این که روحانی نباید این حرف‌ها را می‌زد مدعی شد: مردم برای شنیدن حرف‌های دیگری آمده بودند و از این نظر حتی سفرهای دور اول احمدی‌نژاد موفق‌تر بود... نباید روحانی گسترش پایگاه خود را با روش‌های متناقض انجام دهد و بشود آدم از اینجا رانده و از آنجا مانده(!) به نظر من مقداری از این سفر پوپولیستی بود؛ از جمله در خصوص وعده‌های زیاد دادن به مردم.

او می‌افزاید: آقای روحانی باید تکلیف خود را مشخص کند که قصد دارد چگونه حکومت کند. آیا قصد دارد یک هوگو چاوز و یا احمدی‌نژاد دیگر باشد و با جمع کردن مردم در خیابان‌ها برایش هورا بکشند و یا اینکه رفتار دولت در حوزه عمومی را تغییر دهد.

زیباکلام پیش از این نیز به دلیل موضع گیری روحانی در خصوص حماسه 9 دی از او به شدت انتقاد کرده بود.

برخی ادای کار انقلابی در می‌آورند/ فقط دربان قبور شهدا هستیم/ با ریش دیندار نمی‌شویم، اخلاق باید دی

سرویس فرهنگی«فردا»: عماد افروغ نویسنده، جامعه شناس و سیاستمداری است که در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران بود.
این جامعه شناس که سابقه فعالیت های فرهنگی من جمله ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود می بیند، با نگارش کتاب «هویت ایرانی و حقوق فرهنگی» به بررسی چالش های موجود در عرصه فرهنگ پرداخته است.
این کتاب دو بحث اصلی دارد. یکی «هویت ایرانی» و دوم «حقوق فرهنگی». مفهوم «هویت تاریخی» یک جامعه و عناصر مقوم آن در طول تاریخ؛ می‌تواند کارایی ویژه‌‌ی بسیاری داشته باشد. در سطح اجتماعی یا زیست جهان می‌تواند خاستگاه حس تعلق، اعتماد و آرامش و به اصطلاح امنیت وجودی افراد باشد و در سطح اقتصادی می‌تواند مبدا توجه به توسعه فرهنگی پایدار درون‌زا و در سطح سیاسی مبنای یک نظام سیاسی مشروع یا مقتدر باشد.


افروغ درباره‌ی کتاب «هویت ایرانی و حقوق فرهنگی» می گوید: این کتاب حاصل یک تحقیقات چند ساله است و هنوز هم من معتقدم این تحقیق ادامه دارد و من آن را تمام شده فرض نکرده‌ام. مقوله‌ی‌ حقوق فرهنگی ناظر به این نکته اساسی است که مفهوم حق را نباید صرفا در عرصه‌های فردی و آزادی‌های اساسی، مدنی و سیاسی جستجو کرد و وظایف دولت را نیز نباید محصور در این حقوق دانست. بلکه به دلیل وجه اجتماعی حیات انسانی و به عبارتی هستی اجتماعی انسان‌ها، وظایف دولت که خود تجلی یک حق اجتماعی، سیاسی است؛ شامل حقوق گسترده‌تر فرهنگی نیز هست.
برای بررسی ضرورت ایجاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی «سراج24» به سراغ این نویسنده و جامعه شناس رفته است که در زیر ماحصل این گفت و گوی کوتاه از نظرتان می گذرد؛

  به نظر شما آیا برای راه اندازی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ضرورتی وجود دارد؟

بنده در بخش آخر کتاب «هویت ایرانی و حقوق فرهنگی» به آسیب شناسی فرهنگ ایران پرداخته ام و دوره جنگ، پس از جنگ (که به 3 دوره تقسیم شده است) تا دولت اول احمدی نژاد را بررسی نمودم که البته چون این کتاب در سال 86 نوشته شده، به پس از دولت اول احمدی نژاد تا کنون نپرداخته ام. در آنجا گفته ام که فرهنگ چیست و معیارهای آن چه چیزهایی باید باشد.

  به نظر شما چه ضرورتی برای ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی وجود دارد. برخی معتقدند که در دهه اول انقلاب به انسجام خوبی در مقوله فرهنگ رسیده بودیم.

البته به این سادگی ها هم نبود. ما در دوره اول هم مشکلات زیادی داشتیم و در بحث هویت، برخی افراد بین هویت ایرانی و اسلامی تعارض می دیدند در حالیک ه اصلا تعارضی نیست و عنصر مُقوّم هویت ایرانی ما، دینداری ماست.
این افراد نمی توانستند بین فرم و معنا رابطه خوبی برقرار کنند و یک رابطه یک به یک برقرار می کردند. یعنی نمی فهمیدند که باید وحدت در عین کثرت باشد. فرم ها می تواند متعدد باشد اما معنا باید واحد باشد. خب این نشان می دهد که ما در ان دوره هم مشکل داشتیم و این قضیه منجر به این شد که در دوره بعد فقط فرم اصالت پیدا کرد و معنا فراموش شد.

 یعنی تنها به ظاهرسازی پرداختند؟

 قالب گرایی باب شد. یعنی قالب منهای عنصر وحدت بخش و این عنصر به محاق رفت که در دوره بعد و در زمان آقای خاتمی این فرمالیسم به اوج خودش رسید که ما سعی کردیم رویه موجود را به وحدت در عین کثرت برگردانیم که اگر قالب ها متعدد هستند یک جوهر واحدی هم داشته باشند.
متاسفانه تصور می کنم به اسم فرهنگ یک مقدار کارها صورتگرا انجام و معنا فراموش می شود. حتی کارهایی که مذهبی ها هم انجام می دهند عمق ندارد و شاید شما ناراحت شوید اما متاسفانه امروز برخی ها ادای کارهای انقلابی در می آروند. جوهر و روح ندارد. ما نباید ادای بسیجی ها را در بیاوریم. بسیجی آن زمان نماد اخلاق و ایثار بود. یعنی به قول مرحوم جلال از زمانی که شهادت را فراموش کردیم و دربان قبور شهدا شدیم خراب کردیم. یعنی اتفاقات امروز دربان گرایی و بازی است و روح ندارد.
عنصر اصلی فرهنگ به معنا، جوهر و هستی شناسی اش باز می گردد. نماد لایه چهارم است. برخی افراد لایه را می گیرند و لایه های اصلی را فراموش می کنند.

  به نظر شما راه حل برون رفت از معضلات فرهنگی امروز در جامعه چیست؟

باید فرهنگ را خوب بشناسیم و به آن با نگاه فلسفی بنگریم و به لایه های فرهنگ توجه داشته باشیم. اهمیت لایه معنا به مراتب بیشتر از لایه رفتار است. یعنی نمی گویم به نماد و رفتار نباید توجه کرد اما وزن اینها به اندازه معنا نیست. معانی و نگاه های معنایی باید وجود داشته باشد یعنی اگر به رفتار بیشتر توجه کردید و از معنا و ارزش آن غافل شوید، خواه ناخواه دچار تظاهر و نفاق خواهید شد.
مثلا اگر حکومت جور دیگری باشد شخص سبیل می گذارد اما الان که حکومت اسلامی است ریش می گذارد ایا ریش مظهر دین دار بودن است؟ خیر لایه های زیرین مانند حس دینی، تجربه دینی، اخلاق دینی باید دینمدار باشد. ابتدا باید درک صحیحی از فرهنگ و انقلاب داشته باشیم. متاسفانه امروز درک از انقلاب فلسفی نیست، بلکه سطحی و رفتاری است. اگر این درک ها صحیح باشد بخوبی می توانیم آسیب شناسی کنیم و بعد اره حل ارائه نماییم.

سناتورهای آمریکایی مخالف و موافق با تحریم جدید ایران+اینفوگرافی


ادامه نوشته

وزیر ارشاد و کلید فیس بوک!/کاریکاتور


دولت کلید ساز !

اقدامات برجسته و خوبی صورت گرفته است/ رمز موفقیت‌ها در تهران مدیریت جهادی است

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار رئیس و اعضای شورای اسلامی، شهردار، معاونین و شهرداران مناطق مختلف تهران، با اشاره به لزوم اهتمام ویژه به معماری ساخت و سازها در تهران به منظور ایجاد فضای سبک زندگی اسلامی، تأکید کردند: در اداره کلان شهر تهران و همچنین در اداره کشور باید روحیه خدمت به مردم با نیت خدایی و با تکیه بر علم و درایت یا همان روحیه مدیریت جهادی حاکم باشد تا بتوان از مشکلات عبور کرد و به پیش رفت.

ادامه نوشته

جامعه مدنی، نماد پیشرفت

فائزه دولتی -  یکی از ویژگی‌های پیشرفت، توسعه اجتماعی است که در نگاهی فراگیر می‌تواند ابعاد توسعه پایدار نظیر توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را نیز شامل شود.

همچنین رشد پایدار توسعه اجتماعی در گرو ایجاد سرمایه‌های اجتماعی است که منبع اصلی رشد و توسعه اقتصادی محسوب می‌شوند، البته باید توجه داشت سرمایه اجتماعی مفهومی پویا است و فراتر از روابط علت و معلولی یا سرمایه‌گذاری و سود تعریف می‌شود. سنجش سرمایه اجتماعی می‌تواند بخشی از یک فرآیند تغییر فرهنگی برای ورود این پدیده در برنامه‌های حکومت و بخش خصوصی باشد که در گرو اعتماد عمومی متقابل به سازمان‌های داوطلبانه مردمی به‌عنوان ایجادکنندگان آن است.

در تعریف‌هایی که امروزه از توسعه اجتماعی می‌شود، معیار توسعه دیگر نه درآمد سرانه بالا بلکه رفتار حکومت و نهادهای مختلف و شهروندان در پیوند با موضوعات اجتماعی است. در حقیقت می‌توان توسعه اجتماعی را چتری در نظر گرفت که بر اساس توسعه اقتصادی و فرهنگی به وجود می‌آید، درواقع سرمایه اقتصادی در حساب‌های بانکی، سرمایه انسانی در ذهن اشخاص و سرمایه اجتماعی در ساختار روابط میان آنها قرار دارند.

سرمایه اجتماعی برای بقا، نیازمند نهادینه شدن و بازتولید است، جوامع امروزه به سه بخش نهاد قدرت (دولت)، نهاد دارایی و درآمد (بخش خصوصی) و بخش سوم یعنی بخش اجتماعی یا جامعه مدنی یا بخش داوطلبانه طبقه‌بندی می‌شود. این بخش سوم‌‌ همان بخشی است که از انباشت و تراکم سازمان‌های مستقل از دولت و بخش خصوصی تشکیل شده و ازجمله کارکردهای آن تولید، بازتولید و تراکم و ذخیره سرمایه اجتماعی است. همین بخش است که با تاکید بر ارزش‌های پیشرفته بر ۲ بخش دیگر نظارت می‌کند، آنها را به نقد می‌گذارد و کنترل می‌کند. نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان سازمان‌های عموما غیرانتفاعی، بدون آنکه بخشی از ساختار دولت باشند، نقش واسطه میان مردم و دولت را بازی می‌کنند و در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی به دلیل جدا بودن از بوروکراسی پیچیده بخش دولتی و منفعت‌طلبی بخش خصوصی منافع عمومی جامعه را دنبال می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های موجود در زمینه‌هایی چون افزایش آگاهی‌های عمومی، مسائل زنان و کودکان، حفاظت از محیط زیست، کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی و… این تشکل‌ها موفق‌تر فعالیت می‌کنند. امروزه آمار دقیقی از تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد در دسترس نیست، اما بنا بر آمار اداره کل امور سازمان‌های مردم نهاد وزارت کشور در سال ۸۳، حدود ۸۰۰۰ سازمان مردم نهاد و طبق آمار اداره کل امور زنان و خانواده وزارت کشور در سال ۸۸، تعداد ۱۳۱۰ سازمان مردم نهاد فعالیت می‌کردند. این آمار نسبتا متفاوت و متضاد، تقریبا تنها بانک اطلاعاتی تشکل‌های ثبت شده در وزارت کشور است و آماری از تشکل‌هایی که در شهرداری و سازمان ملی جوانان که به دلیل انجام مراحل قانونی جدید و عبور نکردن از فیلترهای جدید وزارت کشور با وجود کارنامه خوبی که از خود به جا گذاشته‌اند، نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند، در دست نیست. این مساله هم نشان از درگیر بودن بخش قابل‌توجهی از اقشار جامعه در حوزه‌های مختلف و فعالیت آنها در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد دارد.

به طور کلی پیشرفتگی جوامع، رابطه مستقیمی با پیشرفت این بخش دارد و بی‌دلیل نیست که جوامع فقیر و توسعه‌نیافته نیز با کاستی و ناتوانی همین بخش مشخص می‌شوند. بنابراین برای دستیابی به توسعه، باید زمینه پیوندهای اجتماعی و عضویت کنشگران در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فراهم شود، شبکه‌ای که با اعتماد، هریک از اعضای خود را از پشتیبانی سرمایه اجتماعی برخوردار می‌کند و توسعه واقعی حاصل رفتارهای خلاق همین عاملان انسانی است. یکی از قالب‌های مشارکتی مردم در فرآیند توسعه، نهادهای غیر رسمی هستند، به این مفهوم که با ظرفیت‌سازی و فراهم‌آوری ملزومات توسعه و بهره‌گیری از مشارکت فعال قومیت‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، می‌توان به توسعه‌ای فراگیر و متوازن دست پیدا کرد.اگر بر این باور باشیم که هدف توسعه داشتن جامعه‌ای سالم است، در این میان نقش مشارکت مردم در این فرآیند قابل توجه است، به عبارت بهتر، مشارکت بهره‌برداران توسعه کلید موفقیت هر اقدامی است که به منظور نیل به توسعه انجام می‌گیرد و می‌توان با پررنگ‌تر نمودن نقش سازمان‌هایمردم نهاد گامی موفق در جهت فعال‌سازی سرمایه‌های اجتماعی، توسعه منابع انسانی و توسعه مشارکت‌های جمعی و مردمی برداشت.

* عضو علی البدل شورای اسلامی شهر تهران و فعال اجتماعی

تصویری دیگر از امیرکبیر /سرنوشت غم‌انگیز توسعه در ایران

اصغر زارع کهنمویی: همان‌طور که خواهد آمد این نقد، تلاشی برای رفع یک سوءتفاهم بزرگ است، سوءتفاهمی که «شخصیت» را جای «مفهوم» قالب می‌کند؛ بگونه‌ای انسان ایرانی به‌اشتباه، برای کنش‌های سیاسی و اجتماعی به‌جای اتکا بر مفهوم، پایبند شخصیت می‌شود. «توسعه» نمونه این کلاژسازی و کلاه بزرگ تاریخی است. ما در مسیر توسعه، بیش از آنچه به مدل‌ها و فرایند توسعه بیاندیشیم، به شخصیتی تاریخی اقتدا می‌کنیم که اساسا نه تصویری واقعی که تنها یک برساخته‌ای غیرواقعی و آرمانی از او در دسترس است. امیرکبیر قطعا انسان بزرگی است اما نه آن‌قدر بزرگ که جای «مفهوم» را اشغال کند. فراموش نکنیم بخشی از مشکلات فرایند توسعه در کشور ما به گرته‌برداری‌ و تشابه‌سازی‌های غیرضروری از چهره‌های ساخته‌شده برمی‌گردد..

ادامه نوشته

درگیری عربستان با ایران در مصر

احضار مجتبی امانی رئیس دفتر حفاظت منافع ایران به وزارت امور خارجه مصر و اظهارات مکرر و شدید اللحن، شتابزده و در عین حال ناپخته مقامات وزارت امور خارجه آن کشور و به راه افتادن موج رسانه‌ای در شبکه‌های خبری مصری بر ضد کشورمان به بهانه دخالت ایران در امور داخلی مصر، ناظران سیاسی را در روزهای گذشته به تعجب واداشت. این هیاهو که با مستمسک قرار دادن موضع گیری کاملاً ملایم و محترمانه خانم افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان که با ابراز نگرانی ایران نسبت به قتل و کشتار و خشونت‌های روز افزون اعمال شده در مصر و دعوت همه طرفها به آرامش عنوان شده بود، جنجال مقامات و رسانه‌های مصری را بدنبال داشت. این هیاهو در واقع پشت پرده‌هایی دارد که بیان آن خالی از لطف نیست.

ادامه نوشته

قالیباف:اعتماد به جوانان بزرگترین سرمایه ما برای حل مشکلات کشور

وی با اشاره به روحیه جوانی مهندس ذاکری و ضرورت استفاده از جوانان در مناصب اجرایی، به ذکر خاطره ای در این زمینه پرداخت و گفت: شاید نگاه ما به شهردار جدید منطقه13 به عنوان یک جوان ناپخته و خام باشد. این همان غفلتی است که به آن اشاره شد؛ این در حالی است که باید به جوانان اعتماد کنیم، مهندس ذاکری نیز نیروی جوانی است و این مسئولیت زیبنده جوانان است.

ادامه نوشته